maanantai 14. kesäkuuta 2010

62. IITTI

Asukkaita 7 tuhatta (9868 vuonna 1961), EU-kannatus 51,9 % (1994)

Miksi? Ruususen uneen nukahtanut kirkonkylä?

Milloin? Perjantaina 2.9.2011

Kouvolassa tuli kiire Iittiin menevälle bussille. Oioin suuntavaiston perusteella tuntemattomia reittejä. Päädyin umpikujille, joilta oli palattava. Päättelin umpikujien syyksi muurien takana kulkevan junaradan. Juoksin katujen poikki autoja väistellen. Ehdin vasta myöhässä asemalle. Näin Pohjolan Liikenteen naiskuskin kumartuneen tutkimaan oviportaita. "Meneekö Kausalaan?" Kyllä vain. Myöhästyvän matkustajan onneksi joskus bussikin sattuu olemaan myöhässä.

***

Iitin keskustaajaman Kausalan linja-autoasemalle saavuttiin Kouvolasta 20 minuutissa klo 12:35. Välillä oli ehkä vain yksi pysäkki. Paljon jäi nuorta jengiä ja marssin sen perässä kohti kauppakeskuksia. En ehtinyt käydä rautatieasemalla. Näin kunnantalon, löysin kirjaston ja kartan. Laskin kirjastossa, että minulla olikin enää 80 minuuttia (klo 12:55 - 14:15) aikaa kävellä Iitin kirkonkylään (7 km), jotta ehtisin ainoaan mahdolliseen bussiin sieltä takaisin etelään, Helsinkiin tai Myrskylään.

Pian alitin kävelytunnelissa Kouvola-Lahti -valtatien, matkaa jäljellä yhä 7 km, aikaa jäljellä 70 minuuttia... Kiiruhdin. Hikosin. Takki oli otettava käteen, lyhythihapaita riitti syyskuun alussa. "Iitti paljon!" oli jonkin työpajan mainos alkumatkasta. Terveyskeskus. Metsäisen tien reunassa oli vain kapea penger ja henkilöautot kiitivät vierestäni 80 km tunnissa. Paljon mutkia, metsää, peltoa. "Lomakivi 700 m" - punaisia aittoja, 2 loma-asuntoa/talo? Kirkkojärvi näkyi kauempana, golfkenttä kahden puolen tietä, alikulkutunnelein. Viiden kilometrin jälkeen tulin risteykseen, josta jäljellä 2 km, golfkentän kulmalla, ylämäki, metsää. Kyläkaupalla oli paljon asiakkaita autoineen, mutta sen kohdalta oli lopetettu bussipysäkki.

Saavuin Iitin kirkonkylän taajamaan. Kapean kylätien reunoina oli puutaloja, jokin tiilinenkin. Jonkun pihassa patsas kukkien seurana. Mutkia. Viitta "Kotiseutumuseo" sai minut poikkeamaan sivutielle 300 metriä, puiden peitossa oli neliönmuotoinen kivimakasiini kattokartioineen.

Kirkonkylän päätie teki 90 asteen mutkan vasemmalle, sitten tuli kohta vastaan 1600-luvulta peräisin oleva punainen puukirkko, siistissä remontoidussa kunnossa. Ympärillä levisi kohtalaisen kokoinen hautausmaa. Uusi hautausmaa ja sen kappeli olivat sijainneet jo aiemmin kävelymatkani varrella.

Kirkon kohdalle oli pystytetty bussikatos molempiin suuntiin, mutta aikataulu oli liimattu vain Kouvolaan päin meneville. Siitä oli sutattu mustalla pois varhaisin Helsingistä lähtenyt vuoro, linjalla 840. Juuri siihen olin halunnut kesällä, mutta kun sitä ei nyt syyskuun alussa enää näkynytkään internetissä, jouduin kiertämään Kouvolan ja Kausalan kautta ja kävelemään loppumatkan.

Odottelin yksinäni Porvoon Liikenteen bussia (Helsinkiin), joka tuli Iitin kirkolle 3 minuuttia myöhässä klo 14:18. En ollut nähnyt tiellä kirkonkylään muita kävelijöitä, vain yhden pyöräilijän. Kiitäviä henkilöautoja ei jaksa laskeakaan. Havaitsin kirjastoauton pysäkin, joka oli ehkä suljetun entisen kyläkirjaston kohdalla.

Kouvolasta ja Kuusankoskelta tulleesta linjurista jäi paljon matkustajia Kausalan bussiasemalle. Sitten aloitettiin Kausalan koulukierros vastapäivään. Ensin lukiolle, sitten yläasteelle. Urheilukentältäkin juoksi vielä koululaisia bussiin. Bussireitin tie oli suljettu työmaan vuoksi. Kalju pukinpartainen kuljettajamme kysyi Kausalan teinipimuilta pääseekö toista tietä pitkin? "Joo..." "Ei..." Mutta pääsi sieltä kuitenkin ja ajoimme uudelleen Kausalan linja-autoaseman ohi. Jatkoimme mutkaisia ja yhä mutkaisempia teitä kohti Artjärveä ja Myrskylää, jonne olin seuraavaksi matkalla.

IITTI 7 51,9 Per. 1539
K: Paanukattoinen puinen ristikirkko 1693 Taavi Juhonpoika
K: Alttaritaulu 'Ristiinnaulitseminen' 1917 Felix Frang
M: Iitin museo, empiretyylinen viljamakasiini 1830
M: Karralan kotiseututalo, maalaistalo 1700-
M: Kirjailija Antti Törneroos-Tuokon synnyinkoti
M: Taidetalo Reitala, näyttelyitä, Kausala
R: Perheniemen kartano, arkkit. C.A. Edelfelt, kansanopisto
R: Virran riippusilta 125 m, 1963
R: Mankalan voimalaitos
R: Kimolan uittokanava
P: Kansatieteilijä Antti Juhana Sjögrenin muistokivi Sitikkalassa
P: A.J. Sjögrenin reliefi, kk.
P: Pietari Lyötin muistokivi, Lyöttilä
P: Koskenlaskun muistokivi, Vuolenkosken voimalaitos
P: Tillolan taistelun 1790 muistomerkki 1960 T. Lemminkäinen
L: Märkjärven ja Kotojärven kalliomaalaukset Mankalassa
L: Hiidensaaren lapinraunio
L: Mankalan koskimaisemat
N: Hiidenvuori 96 m, muinainen vartiovuori
T: Kausala ja kirkonkylän taajama
V: Kirkkojärvi, Urajärvi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti