maanantai 12. heinäkuuta 2010

293. PULKKILA

Asukkaita 1 tuhat (2473 vuonna 1962), EU-kannatus 31,0 % (1994)

(Pulkkila, Piippola, Rantsila ja Kestilä yhdistyivät Siikalatvaksi v. 2009 alusta)

Miksi? Kirkonkylän kaunis kyläraitti

Milloin? Maanantaina 7.7.2014. Perjantaina 18.7.2008


Saavuin 7.7.2014 Pulkkilan kirkonkylään Onnibussilla klo 7:05. ABC-huoltamon kohdalla "halpabussi" poikkesi nelostieltä 88-tielle länteen ja kääntyi heti pohjoiseen kylänraitille, kunnes pysähtyi kilometrin päässä Sale-kaupan edustalle.
*
Kävelin puukirkolle, joka aukeaa kävijöille vain keskiviikosta sunnuntaihin. Kiviaidatussa metsikössä kirkon pohjoispuolella oli Suomen sodan Pulkkilan taistelussa 1808 kaatuneiden joukkohauta muistomerkkeineen. Länsipuolella oli koulukeskus ja kirjasto, joiden länsipuolella virtaa Lamujoki, Siikajoen sivujoki.
*
Kylänraitilla K-Market kilpaili postipalveluillaan osuuskaupan Salen kanssa, joka puolestaan hoiti Matkahuollon palvelut, ovipielessään bussien aikataulut. Edempänä etelässä oli taloustavarakauppa "IKH". Vaatimaton yksikerroksinen Kunnantalo toi mieleeni Lidl-kaupan standardiparakin (mutta Lidliä täällä ei ollut vertailukohteeksi).
*
Sandelsin taisteluvoiton kunniaksi (1808) oli pystytetty luonnonkivistä kivikasa kylänraitin varteen. Vieressä oli havainnollinen selostustaulu.
*
Etelämpänä ABC-huoltamon kohdalla nelostien ylitti tie n:o 88, jota lähdin seuraamaan kaakkoon 12 km kohti Piippolan kirkonkylää. Nopeusrajoitus oli 100 km, joten rekat pyyhälsivät lujaa ohitseni, eräät keskiviivaa pitkin, toiset melkein minua hipoen, kun väistin pientareelle. Rekan toisella puolella saattoi olla häijy ohittava henkilöauto!
*
Aluksi 88-tien lounaispuolella oli Pulkkilan ulkomuseo muutamine hirsirakennuksineen. Museon pihan läpi pääsi hiekkatielle, jota saattoi seurata kolmisen kilometriä etelään. Varrella omakotitaloja, vesilaitos ja hautausmaa.
*
Kun hiekkatie kääntyi viimeisen kerran asvalttitielle lännestä, niin jo toinen hiekkatie kaarsi itäpuolelle. Kartassa siellä lukee "Parviainen". Vuoden 1995 tiekarttakirjaan nämä hyvin vaatimattomat tiet oli vielä merkitty, muttei enää 2010, joten onneksi mukanani oli vanha painos (irtoarkkina). Ohitin maatilan patinoituneita rakennuksia sekä sodan jälkeen rakennetun päätalon.
*
Itäisen hiekkatien itäpuolella oli syvä rotko tai hautavajoama, jonka pohjalla pilkotti vettä ja kasvoi vesakkoa. Vastaava syvänne oli läntisen hiekkatien länsipuolella. Vanhat tiet ja valtatie 88 niiden välissä kulkivat harjulla, jota pitkin Sandelsin sotajoukot olivat perääntyneet 1808 venäläisten edetessä.
*
Asvalttiin kyllästyneenä kokeilin paria muutakin erkanevaa metsätietä ja kärrypolkua. Jouduin rämpimään risukkojen ja suomättäiden yli takaisin valtatielle. Toisen kerran jouduin palaamaan viistosti taaksepäin toista polkua, enkä ollut voittanut metsässä montakaan sataa metriä asvalttitaivalta. Viittoja ja kylttejä: "Ampumarata". "Metsästys kielletty".
*
Matkan puolivälissä kulki aikoinaan Pulkkilan ja Piippolan raja. Siitä en nähnyt enää vanhoja vaakunoita tai muita merkkejä. Uudessa komeassa vaakunassa kohoaa neljä lintua jonossa lentoon.
*
Pari linja-autoa ajoi ohitseni, Käkelän Liikenteen vakiovuoro, jolla olisi maksanut 3,90 euroa ajaa 14 km Pulkkilasta (Sale) Piippolaan (Piippolan vaarin Shell). Kuopion Liikenteen pikavuoron näin myös, se olisi maksanut runsaat 7 euroa pikavuoro-lisineen.


***
Paluumatkalla Piippolasta Pulkkilaan klo 13:30 - 16:30 keskipäivän aurinko porotti takaani. Joskus pilvenhattaroita suojaksi tai pitkien puiden varjoja metsästä. Sinnikkäät paarmat piirittivät minua, niiden varjot kuvastuivat asvalttiin edessäni.
*
Puolentoista litran juominen Piippolassa ja kävellessä ei riittänyt, palasin janoisena Pulkkilaan. Kävin K-marketissa ja istuin ulkoseinustalle pöydän ääreen. Olvi oli keksinyt 0,95 litran juomapullot, joiden pantti vain 20 senttiä 99 sentin hinnasta. Juomalitra (vajaa) maksoi siten 79 eikä 59 senttiä.
*
Kävin kirjastossa lukemassa Kalevan (kelpo broadsheet-koossa), pikkuisen tabloidin Helsingin Sanomat, sekä viikoittaiset paikallislehdet "Haapaveden" ja "Siikalatvan". Siisti wc oli käytettävissä. Katselin vanhoja nuortenkirjojen sarjoja, mutten nähnyt Anthony Buckeridgen "Jenningsejä", valitettavasti. Kirjastovirkailija askaroi, muutama tuttu asiakas käväisi, sekä pari maataviistäviin tummiin perinnehameisiin pukeutunutta tyttöä, jotka halusivat kirjastokortin.
*
Kello 18:10 menin Salen kohdalle pikavuoropysäkille vartomaan Onnibussia, jota sainkin odottaa 40 minuuttia, kun se tuli vasta puoli tuntia myöhässä. Pysäkillä istui toinenkin lähtijä. Bussissa oli jäljellä enää käytäväpaikkoja, matkustajien kassien ja laukkujen alla.


*****
Pulkkilan kirkonkylän raitin ajoin autossa jo 18.7.2008. Ikkunasta vertailtuna kylänraitti ei ollut yhtä hieno kuin Rantsilassa.
PULKKILA 1 31,0
K: Puukirkko 1909 Josef Stenbäck
K: Alttaritaulu 'Kristus ristillä' Mikael Toppelius
K: Kellotapuli 1843 C.L. Engel
P: Suomen sodassa 1808 kaatuneiden joukkohaudat, muistomerkki
R: Kirkonkylän kyläraitti, vanhaa rakennuskulttuuria
R: Pulkkilan pappila, Ilmari Kiannon syntymäkoti
P: Sandelsin voiton 1808 muistom. 1933 O. Junttola, Haapaveden tie
L: Lamujoen laakso, muualla hiekkakankaita ja soita
L: Lehtomäki 145 m, jättiläiskuusi
V: Uljuan tekojärvi, kalastuspaikka
V: Vornan koski
H: 'Savolaisten suolatie' kauppatie harjureittiä

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti