maanantai 12. heinäkuuta 2010

283. PIRKKALA

Asukkaita 11 tuhatta (5749 vuonna 1962), EU-kannatus 62,9 % (1994)

Miksi? Lentoasema

Milloin? Sunnuntaina 18.6.2006. Perjantaina 1.12.2006. Torstaina 7.12.2006

Mouhijärveltä ajoimme kohti Tamperetta. Tampereen läntisen kehätien työmaat rasittivat. Sillat etelään Pirkkalaan levenivät ja rumenivat. Pirkkalan puolella Pyhäjärveä "Vanha kirkko 2 km länteen". Poikkesimme moottoritien työmaalta itään, tulimme kaupalliselle Kauppatielle, ostimme 39 centin suklaajäätelötuutit. Joku söi Koti-Pizzassa, toinen latasi videokameran akkua, minä luin S-Marketissa molemmat iltapäivälehdet. Niissä oli neljä sivua Tuula Sariolan kirjaskandaalista, 50'000 euron apurahoja vaadittiin takaisin valtiolle, "Paras ystävä petti". Pizza ei kuulemma ollut kovin hyvä, pohja ei rapea, juusto ei sulanut. Paluuajo Espooseen oli tuttua tuskaa - Tampereen moottoritiellä jonossa kilpaa hitaampia ohitellen.

***

Pirkkalan lentokentällä oli varsin miellyttävä terminaali n:o 1 Finnairin ja SAS/BlueOnen käytössä - sekä 200 metrin päässä terminaali n:o 2: Ryanairin ruma ahdas parakki. Kakkosterminaaliin syntyi jono 2 tuntia 15 minuuttia ennen lähtöä. Kaikki olivat menossa samalle lennolle Stanstediin.

Ryanairin matkalippu oli sähköpostitse lähetetty 6-kirjaiminen yksilöllinen koodi. Useimmat esittivät lähtöselvityksessä A4-tulosteen Ryanin sähköpostiviestin 1. sivusta ja saivat matkakorttinsa. Turvatarkastuksessa nestepussi, takki, avaimet, lompakko kolikoineen tutkittiin omana ryhmänään käsimatkatavaran liukuhihnalla. Sitten oli 1,5 tuntia odotusaikaa istuttavana, esimerkiksi parakin toisen kerroksen kahvilassa, josta oli näköalaikkuna lähtöselvityksen luukuille.

Boeing 737-800 saapui puoli tuntia ennen lähtöaikaa. Kymmenessä minuutissa kone oli tyhjä tulijoista ja lähtijöiden lastaus alkoi.

***

Vajaan viikon päästä kone laskeutui Pirkkalaan pienessä sateessa klo 10:40. Äkkiä sisään terminaaliin! Köysien välinen pujottelu ees-taas, ees-taas. Yhdellä luukulla yksi viranomainen katsoi passin. Kävely tullin läpi. Bussit ulkona edessä: Tokee Tampereelle 6 euroa, Mobus Helsinkiin 25 euroa, molemmat lähtivät ajoon klo 11.

Kävelin ulkona sateessa ja viimassa, odotin klo 11:15 lähtevää tavallista Paunun bussia n:o 61 Tampereelle. Parakin edessä oli kaksi pysäkkimerkkiä. Katsoin Ryanin koneen lähdön taas lentoon. Kello 11:15 tajusin: entäpä ykkösterminaali? Kävelin 200 metriä sinne ja ehdin juuri nähdä Paunun bussin perän häipyvän tiehensä.

Tutustuin ykkösterminaaliin: avara, siisti halli, kahvila, portit 1-4, tiskit 1-5, joista kaksi Finnairin, loput SAS/BlueOnen. Lentokoneet pitivät ääntä kentällä. Bussiaikataulu oli seinällä. Odotusta lähes puolitoista tuntia.

Seuraava Paunun bussi 61 saapui klo 12:40, mukanaan yksi miesmatkustaja. Tampereelle maksoi 3,80 euroa. Ajoaika 40 minuuttia, Pirkkalaa kiertäen, omakotilähiöitä. Kyytiin koululaisia, tätejä, miehiäkin. K-Market kyläkeskus. Paljon myöhemmin ohitimme kesällä näkemäni kauppakeskittymän. Lukiolaistytöt juttelivat pojista: "Se on niin pelle!" "Jukka" "Soittaa kännyllä sata metriä mun edeltä: mä en nää missä te ootte!" "Se on niin niin..." He jäivät Tampereen linja-autoasemalle, minä jatkoin Metso-kirjastolle asti.

PIRKKALA 11 62,9
K: Tiilikirkko 1921 Ilmari Launis
K: Alttaritaulu 1937 U. Alanko
K: Uusi kirkko 1994 Käpy ja Simo Paavilainen
M: Reipin kotiseutumuseo
R: Tampere-Pirkkalan lentoasema
V: Pyhäjärvi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti